IMG_7005
Bayramda birkaç gün ailece Assos ve civar köyleri gezdik. Assos ben ve eşim için büyük keyif; köyler de kızım açısından şahane bir deneyim oldu. Zira Sevengül’le ben bugüne dek Anadolu’yu karış karış gezdik ama kızımız İdil için bu bayram Anadolu’yla güzel bir tanışma vesilesi oldu.
Sabahı, Assos antik limanında yukarıda gördüğünüz nefis gün doğumu ile karşılayıp, kahvaltının ardından köy yollarına vurduk kendimizi. Dışarıdan bakıldığında olanakları kısıtlı görülebilir ama içine bakıldığında dünyanın en zengin insanı Anadolu insanıdır. Buna bir de Kaz Dağları’nın oksijeni eklendiğinde Assos ve civarı bir anda Anadolu’nun en güzel yörelerinden biri haline geliyor.
IMG_6991
Civar köyler sessiz. Kızlar kaloriferli ev isteyip, evlenerek yakın kasabalara göçüyorlarmış.  Köylerde sadece yaşlılar hakim desek yalan olmaz. Dolayısıyla biz de yaşlılarla bayramlaştık; köy kahvelerinde onlarla pişi ve çay eşliğinde kahvaltı ettik. İdil de bol bol koyun ve keçi sevdi.

Ekran Resmi 2013-10-17 21.07.39

Köylerde en çok dikkatimi çeken şey gençlerin olmayışı oldu. Sanırım on yıl içinde Türkiye’de köylerin demografisi ciddi boyutta değişecek. Bir yandan köyü terk eden gençler, öte yandan köye göçen emekli kentli topluluklar, Türkiye köy demografisini kökünden etkileyecek. Peki bu demografik değişim ve köy ekonomisi nasıl yönetilecek? Türkiye’nin ıssız, ekonomisi zayıf köylerden oluşmasını ister miyiz?
Türkiye’de köy turizmi yok denecek kadar zayıf. Köy dendiğinde aklımıza birkaç sahil köyü ya da tarihi anlamı olan köyler (Milas’taki Labranda yaylası gibi) gelmekte; ancak köylerimiz, “köy hayatı”, “köy mutfağı”, “tarım”, “hayvancılık” ve “köy doğası” gibi vaadlerle zenginleştirilememekte ve bunlar turizme hitap edecek ürünler haline getirilememekte. Oysa bu rahatlıkla başarılabilir. Örneğin sadece “Pişi ve çayla dağ manzaralı kahvaltı” bile Kaz Dağları köylerinde ürün konsepti haline gelebilecek güçtedir.
Ekran Resmi 2013-10-18 10.49.17
Yıllar önce Kos Adası’nın tepelerinde ziyaret ettiğim Zia Köyü’nün, Kaz Dağları’nın köylerinden farkı olmamasına rağmen, ortalık turist otobüsünden geçilmiyordu. Hatta Kaz Dağları’ndaki pek çok köyün manzarası itibariyle Zia’dan çok daha güzel olduğunu rahatlıkla söyleyebilirim. Aradaki tek fark şu: Kos’un Zia Köyü kendisini markalaştırmayı iyi bilmiş, Kaz Dağları köyleri ise bilmiyor.
Türkiye sadece sahil kasaba ve köylerinden oluşmuyor. 3S stratejisi ile (Sun, Sea, Sand / Güneş, Deniz, Kum) bir yere varılamayacağı açık. Reklamcılar Derneği’nin desteğiyle 2003 yılında tamamlanan Türkiye Markası projesinde bunu net olarak ortaya koymuştuk.
Köylerimizin markalaştırıldığı günleri görmek dileğiyle, iyi bayramlar dilerim.

Ekran Resmi 2013-10-18 10.26.40

Posted by:HAKAN SENBİR

Marka Danışmanı & Stratejist

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

w

Connecting to %s