En son okuduğum kitaplardan biri Dan Brown’ın “Cehennem”i. Kitabın konusuna ve içeriğine bu sayfalarda girmeyeceğim ama son zamanlarda sinema, dizi ve edebiyat dünyasında bir iş modeli haline gelen marka yerleştirme (brand placement) meselesini ve bunun olumlu olumsuz etkilerini masaya yatırmak gerektiğini düşünüyorum.
Marka yerleştirmenin öykünün içine hakim olduğu pek çok film izledik. Örneğin bunlardan biri Tom Hanks’in oynadığı “Cast Away” idi. Bu filmde başrol oyuncusu Tom Hanks FEDEX’te çalışıyordu. Grey’s Anatomy dizisinin tamamında elinde Starbucks bardağı olan doktorlar gördük, zira ne de olsa dizi Starbucks’ın kalesi Seattle’da geçiyordu. Açıkçası hem Cast Away FEDEX açısından, hem de Grey’s Anatomy Starbucks açısından gayet iyi marka yerleştirme projeleriydi. Çünkü ilkinde FEDEX filmin öyküsüne dahildi, ikincisinde ise doktorlar ellerinde logosu belli olmayan karton bardaklarla dolaşıyorlardı ve bu dünyanın en ekonik markalarından biri olan Starbucks için fazlasıyla yeterliydi.
Ancak aynı şeyi Dan Brown’ın “Cehennem” adlı kitabı için söylemem mümkün değil. Zira son derece ilginç bir dünya meselesi üzerine oturan kitap, marka yerleştirme yönünden samimiyeti sağlayamamış. Örneğin benim de hayranı olduğum Apple ürünleri kitabın en heyecan verici yerlerine öyle bir anda giriyorlar ki, kitap bu sayfanın yerine komple ilan alsa daha manalı olur. Zira bu sayfada, başlık, body copy, call-to-action hepsi var maşallah:)

IMG_6027

Bir başka örnekte ise, aşağıdaki sayfada görüldüğü gibi ürün özellikleri bile anlatılmış. Evet değerli okurlar! Artık iPhone’da e-kitap okuma zamanı. Yakında “Cehennem”in e-kitap versiyonunu AppStore’da görürsek şaşırmayalım.

Ekran Resmi 2013-06-22 19.47.23

Elbette, önemli bir bölümü İtalya’da geçen bir hikayede FIAT olmazsa olmaz:) Brown modeline kadar yazmış. Bir de plakasını verseydi tam olacakmış. Bence bu yine de iPhone örneğine göre çok daha alışılmış bir yöntem.

Ekran Resmi 2013-06-22 19.45.55

Venedik’teki tekne kaptanının ARMANI giymesini okumayı yadırgamadım ama aynı kaptanın geri vitese taktığı motorun VOLVO PENTA olmasından bana ne?

Ekran Resmi 2013-06-22 20.12.18

Marka dediğimiz olgu kapitalizmin en karmaşık ürünlerinden biridir. Bunu kabul etmemek mümkün değil. Reklam da kapitalizmin bu en karmaşık ürününün en yakın can yoldaşıdır. Ancak bu çağın tüketicisinin aşırı sorgulayıcı olduğunu unutmamamız gerekli. Özellikle Y, M ve Z kuşakları markaların tutumlarından sıkılabiliyorlar.
Her zaman, her yerde anlatmaya gayret ediyorum. Bu çağın en sağlıklı iletişim tonu samimiyet. Sahicilik çizgisini bir kaçırırsak, vay halimize. Bence Dan Brown yukarıdaki sayfalarda işin dozunu kaçırmış. Bu arada şundan şüpheniz olmasın ki, bu çok satan kitabın pek çok okuyucusu yukarıdaki markaların yerleştirildiği sayfalardan etkilenecektir. Ben tüketici zekasının hızla arttığı bu çağda, bundan rahatsız olanların negatif etkisinin daha fazla olacağına inanıyorum.
Posted by:HAKAN SENBİR

Marka Danışmanı & Stratejist

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s