thecup2013

Marketing Türkiye ve MMI’ın düzenlediği THE CUP 2013 bu yıl 8 Mart’ta Swiss Otel’de gerçekleşti. Öncelikle THE CUP’a verdiği emek için Değerli Dostum Günseli Özen Ocakoğlu’nu gönülden tebrik ederim. ADFEST, FIAP, ADC*E ve GOLDEN DRUM finalistlerinin yarıştığı THE CUP bir yarışma olmanın çok ötesinde, reklamcılığın nosyonunun tartışıldığı önemli bir platform. Her sene THE CUP’da mutlaka reklamcılığın güncel gerçeklerinden öte, gelecek değerine yönelik önemli bir konuşma dinlerim. Bu yıl da bu konuşmayı DDB Worldwide CCO’su (Chief Creative Officer) Amir Kassaei gerçekleştirdi. İran’da doğan, Avusturya’da büyüyen, Fransa’da okuyup, Almanya’da yaşayan ve global bir sistemde çalışan Kassaei’nin konuşmasından önemli başlıkları reklamcılığın bugünkü ve gelecekteki nosyonu adına aşağıda özetlemek istedim. Kassaei’nin konuşması özellikle markalaştırma, marka stratejileri, yeni nesil reklamcılık, marka yönetimi ve Türkiye’nin markalaşmak isteyen kurumları için büyük önem arz ediyor.
Reklamcılığın evrimi: Reklamın ölmeyeceğini ama ciddi bir evrim geçireceğini söyleyen Kassaei 1920-1959 arasındaki dönemi “Reklamcılığın Bilgilendirme ve Eğitim Çağı”, 1960-1995 arasındaki dönemi “Reklamcılığın Farkındalık ve Baştan Çıkarma Çağı”, 1995 ve sonrasını ise “Reklamcılığın Dijital ve Parçalanma Çağı” olarak tanımlıyor. Yaşadığımız çağda online ve offline ayrımı diye bir şey olmayacağına inanıyor ki, buna yürekten katılıyorum.
Markaların İlişki Ağı: Kassaei markaların tüketiciyle (ve elbette paydaşların tamamıyla) her dokunma noktasında sağlam ilişkiler kurması gerektiğine inanıyor ve yaşadığımız çağı aynı zamanda “Marka Şebekelerinin Çağı” olarak tanımlıyor. Aslında bu durumu şöyle özetlemek mümkün. Markaların yukarıdan bakma dönemi bitti. Şimdi nasıl bir kişi çevresiyle iyi ilişkiler kurmak zorundaysa, markalar da öyle…
Yaratıcılık ve reklam: Reklam üretmenin önemli olmadığını, asıl önemli olanın anlam üretmek olduğunu vurgulayan Kassaei, yaratıcılıkla ilgili bugüne dek duyduğum en iyi tanımı yaptı: “Yaratıcılık pazarlama sorunlarının zekice çözülmesidir.” Bu nedenle sorunun iyi tanımlanmasının, çözümün büyük bölümü olduğunu düşünüyor. Kassaei, yaratıcılığın son tahlilde, müşteri için güçlü bir iş inşa etmek olduğunu ifade ediyor. Şu sözü reklamcılığın geleceği adına son derece kritik: “Biz reklamcılık işinde değiliz, biz amacına uygun çözüm üretme işindeyiz.” Buna paralel olarak Kassaei, en iyi reklamın reklama benzemeyen reklam olduğunu düşünüyor. Bu sözünü de çok sevdim zira efsane reklamcı Howard Gossage da reklamı sevmeyen reklamcıdır ve Gossage özünde reklamcılıktan değil onun yapılış biçiminden rahatsızdır.
Tüketici: “Kassaei insanlara arkadaşınız gibi davranın” diyor. Burada kast ettiği insanlar, markaların ve reklamın hedef kitlesi olanlar. Bu nedenle Kassaei, sosyal yaratıcılığı bir mihenk taşı olarak görüyor. Ben Kassaei’nin bu düşüncesine tamamen katılıyorum. Çünkü artık yaratıcılık tek taraflı değil ve etkisini tüketici etkileşimi ile hemen hissedebiliyorsunuz. Öte yandan artık tüketici markalarla istediği gibi konuşabiliyor. Alman düşünür Johann Gottlieb Fitche‘nin felsefesiyle “ben benim” diyen ve kendi iradesiyle özgürlük arayışında olan yeni nesil tüketiciye, arkadaşlık dışında yaklaşmak bu çağda zaten mümkün değil.

thecup2013_2

Kassaei’in markalaştırma adına en çok şu sözünü sevdim: Marka deneyimlerinizin toplamıdır. Son derece doğru bir tespit. Çünkü marka, onun bahçesinde ve bahçenin etrafında yer alan tüm unsurların toplam deneyimidir. Buna benzer bir ifadeyi Dr. Joseph Michelli’den de duymuştum: “Marka değeri, çalışanların toplam performansıdır.”
Amir Kassaei ile sunumu sonrasında tanıştım. Gerçekten etkilendiğim bir reklamcılık anlayışına sahip. Bu vesileyle buradan kendisine harika konuşması için teşekkür ederim.
Posted by:HAKAN SENBİR

Marka Danışmanı & Stratejist

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s