Screen shot 2013-02-17 at 22.31.40
Ben bugün oynanan Trabzonspor-Fenerbahçe maçında Trabzon’un taktiğini anlayamadım. Savunma desem değil, atak desem değil. İkisinin arasında tanımsız bir yerde… Hal böyle olunca aklıma önemli stratejistlerin savunma ve saldırı ile ilgili düşünceleri geldi…
Sun Tzu “bir savaşın galibi olmak için kontrolü elde tutmak önemlidir. Saldırı mı savunma mı yapılacağı buna bağlıdır” der. Pazarlama düşünürleri Jack Trout ve Al Rise da “saldırı mı savunma mı” sorusuna pazarlama açısından ilginç bir yaklaşım getirmektedirler. Pazarlama Savaşı adlı ünlü kitaplarında, liderin savunma, ikincinin saldırı savaşı yapmaları gerektiğini söylerler. Onlara göre lider savunmayı dikkate alarak güçlü rekabet girişimlerinin önünü her zaman kesmelidir. Pazarda ikinci durumda olan ise, liderin konumunun gücünü dikkate almalı ve liderin zayıf bir yönünü bularak oraya saldırmalıdır. Trout ve Rise’a göre ikincinin lidere yapacağı saldırı alanı, liderin zayıf olduğu alanla sınırlı olmalıdır.
Bu konuya nihai noktayı koymak için tekrar Sun Tzu’ya dönelim. Büyük stratejist şöyle diyor: “Yenilmezliğin özü savunmada, zaferin özü ise saldırıdadır.” Futbola dönersek, Sun Tzu’nun bu düşüncesine gayet iyi bir örnek verebilirim. Bu örnek, önce 2002-2003 sezonunda Galatasaray’ı, ardından da yüzüncü yılında Beşiktaş’ı şampiyon yapan Rumen teknik direktör Mircea Lucescu’dur. Öncelikle yenilmemeyi ana strateji olarak benimseyen, sonra rakibin zaaflarını fırsat olarak kullanıp galip gelen Lucescu bu anlayışından dolayı pek çok futbol otoritesi tarafından korkaklıkla suçlanmıştı. Nitekim agresif futbolun zevk verdiği Türkiye’de, Galatasaray’ı kendisine has strateji ile şampiyon yapmasına rağmen gönderildi. Belki Lucescu’nun futbolu keyif vermiyordu ama kurt teknik adam besbelli Sun Tzu’nun yukarıdaki sözlerini benimsemişti ve bu strateji ona başarıyı getiriyordu. Dünya futbolunda sürdürülebilir başarı sağlayan tüm takımlara baktığınızda şu stratejiyi göreceksiniz:
“Yenilmezliğin özü savunmada, zaferin özü ise saldırıdadır.”
Posted by:HAKAN SENBİR

Marka Danışmanı & Stratejist

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s