Bu aralar acayip CV’ler görüyorum. Bu cümlede geçen “acayip”  Seth Godin’in yeni kitabı “Hepimiz Acayibiz” gibi “iyi bir acayip” de değil. Gerçekten anlamakta zorlandığım türden; ancak son zamanlarda sıklıkla görmeye başladığımız bir “acayip”.
Aldığım özgeçmişlerin büyük bölümünde kişilerin şirketlerde yaşadıkları deneyim bir yılı bulmuyor artık. Dikkat edin, siz de, size gelen CV’lerin büyük bölümünde “deneyim” başlığı altında aşağıdaki gibi bir resim göreceksiniz.
Falanca Şirket (2007-2008)
Filanca Şirket (2008-2009)
Falanca Şirket (2009-2010)
Filanca Şirket (2010-2011)
Falanca Şirket (2011-2012)
Filanca Şirket (2012-…)
Bir şirkette bir yıldan az zaman geçirmek nasıl bir tecrübe olabilir? Bunların hepsi “iş deneyimi” başlığı altında yazdığı için, “denemiş herhalde” diye düşünüyorum.
Yeni kuşakları anlamak için çok çaba sarf ediyorum. Z kuşağını ve onu hayata kazandıran Y kuşağını anlayayım derken, “Z son insan mı?” diye bir kitap bile yazdım ama yeni kuşakların işe bakış açısını anlamakta zorlanıyorum.
Bir şirkete girersiniz… Orada insanlarla kaynaşmak için en az bir ay geçer. İş teorisini iyice anlamak ise, üç ile altı ay arasında bir zaman alır. Bu altı aydan sonra yavaş yavaş kendi potansiyelinizi projelere yansıtmaya başlarsınız. Hangi sektörde çalışırsanız çalışın, karşınıza zaman içinde çok farklı sorunlar ve deneyimler çıkacaktır. Bir sektörün tüm sorunları arka arkaya kısa bir zaman diliminde karşınıza çıkmaz. Sonuçta en iyi şartlarda bir buçuk iki yıl zaman geçer ki, sonunda “sektörü anlayabildim, görebildim” dersiniz. Bu da toplamda en az iki ya da iki buçuk yıl gibi bir deneyim ister.
CV’lerdeki her şirkette bir yıllık deneyim göstergelerinde yaşanan sorun, diyelim ki, istikrarsızlık. Ancak daha da kötüsü bunun istikrarsızlık mı, beceriksizlik mi olduğunu CV’yi okuyan kişinin anlaması çok zor. Mülakat aşamasına gelince bile, mülakatı yapanda bir önyargı oluşuyor.
Pazarlama ve pazarlama iletişimi sektörlerine bakıldığında, her şirkette en fazla bir yıl deneyimli CV’lerden sıklıkla görmekteyiz. Kariyer merdivenleri deneme tahtasından inşa edilemez. Böyle olursa ilerleyen basamaklarda merdiven aniden çökebilir. Yukarıdayken düşmek de, biraz sert olur. On yıl sonra özgeçmişte yirmi şirket yazması pek hayra alamet değil.
İhtiyacımız olan şey odaklanmak ve istikrar. İş dünyasında, en yakın durduğunuz yeri istemek, ona odaklanmak ve önünüze ne teklif gelirse gelsin, uzmanlaşana kadar istikrarla çalışmak son derece önemli. Genç meslektaşlarımın bu çağın sorununa kendi içlerinde bir dur demeleri gerekiyor.
Bu yazım Kasım 2012’de www.halklailiskiler.com sitesinde yayınlandı.
Posted by:HAKAN SENBİR

Marka Danışmanı & Stratejist

Bir yıllık CV’ler.’ için 4 yanıt

  1. Merhaba Hakan Bey,

    yazinizi bir solukta okudum, kariyer yapmak maalesef artik cok sirket dolasmak diye algilaniyor..ve maalesef bu sistemi bazi buyuk headhunter’lar da besliyor.

    en komigi linked in profilleri. 3 sirkette birer sene calismis arkadaslarimiz skills bolumune ‘business strategy’, ‘segmentation’ filan yazmasalar, cok komik oluyor.

    umarim kisa zamanda herkes sabir ve sebat gostermenin zannedildigi kadar zor birsey olmadigini anlar..bu konuda universitelerde gorevli kariyer koclarina da cok is dusuyor bence.

    saygil ve sevgilerimle,

    Evren Sandikci

    1. Sormayın, çok garip bir kariyer anlayışı ile karşı karşıyayız.
      Sosyal medyada referans bedava.
      Ancak bu durum beraberinde bu paltformlara olan güvensizliği de getiriyor.
      Selamlar.
      Hakan Senbir

  2. Hakan bey,

    Tersi durum ile ilgili yorumunuz nedir? Bir şirkette 8-10 yıl çalışıp sonra ayrılmış bir insan için işverenler ne düşünür veya neleri düşünmeli ve dikkate almalı?

    1. 2000’li yılalrın başında 7 yıl en ideali olarak bilinirdi. Ancak bu sayının düştüğünü düşünüyorum.
      Bugün 3 ile 5 yıl arası istikrarlı görülüyor. Bugünün şartlarında 8-10 yılın fazla olduğunu düşünüyorum.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

w

Connecting to %s