Anadolu neresidir?

Türkiye’nin pazarlama dergisi Marketing Türkiye’nin Anadolu’ya özel çıkardığı, Marketing Anadolu geçen Haziran yayın hayatına başladı. Bugünlerde, iki ayda bir çıkan Marketing Anadolu’nun Ağustos sayısını heyecanla bekliyorum. Marketing Anadolu’nun Haziran sayısındaki yazım “Anadolu neresidir?” başlığını taşıyordu. Bu yazımı aşağıda sizlerle paylaşıyorum.
Anadolu, coğrafik bir tanımlama ile tüm dünyanın Küçük Asya (Asia Minor) olarak tanıdığı, Asya’nın Avrupa’ya uzanan en verimli yarımadasıdır ve pek çok medeniyetin Paleolitik çağdan bugüne dek yaşama alanı olarak gözbebeği olmuştur. Selçuklu ve Osmanlı İmparatorlukları ile siyasal, bilimsel, sosyal ve ekonomik anlamda yükselen Anadolu, bugün Türkiye Cumhuriyeti ile beraber üretim gücünü önce kendi çevre pazarlarına ardından da dünyaya yansıtmaktadır.
Her şeyden önce, coğrafik bir kavram olmaktan öte, bir hayat tarzıdır Anadolu. Orada duygular, ilişkiler, karar kriterleri dünyanın pek çok yerinden farklı işler. İş hayatı ile hayatın kendisi birbirine her yerde olduğundan daha yakındır. Anadolu’ya ait değerler hayatın her anında, dolayısıyla iş hayatında kendisini sürekli hissettirir. Mesela siftah… Siftah, sadece kazanılan ilk paranın bereket sembolü olarak çerçevelenip duvara asılması değil, işin sahibi tarafından her sabah hissedilen ve motivasyon gücü yüksek bir değerdir. Bu nedenle, minnacık bir atölyeyle başlayan ticari yolculuk, dev bir fabrikaya dönse de, “siftah” asla unutulmaz. “Siftah” sürekli yaşanır. Bu nedenle, Anadolulu patron için ilk dükkanda her sabah kazanılan ilk paranın kasa sesi ile bugün onlarca mağazanın birbirine bağlı olduğu bilgisayar yazılımına ilk düşen satış arasında pek bir fark yoktur. Bu nedenle, iletişimci Anadolu’yu iyi anlamak zorundadır. Çünkü bir yandan hizmet verdiği kurumun bilinirlik ve beğenisini arttırmak durumundayken, kurumun birinci kuşak kurucusunun atalarından devraldığı “ellenme, bellenme, dillenme” sözünün hangi felsefenin üstüne inşa edildiğini bilmek durumundadır. Böyle bakınca da, Anadolu sadece bir coğrafya değildir. Böyle bakınca, Trakya da Anadolu’dur, İstanbul da.
Anadolu hammadde ya da yarı mamule yakın olduğu için değil, Türkiye’yi ileriye taşımak için üretiyor. Ancak Anadolu ne Türkiye özelinde ne de dünya genelinde “sadece bir üretim bölgesi” olarak görülmeyecek kadar önemlidir. Bu nedenle Anadolu’nun üretmek kadar, hatta ondan daha büyük hedefleri olmalı. Nasıl Almhult’tan IKEA, Mayorka’dan Camper ya da Arkansas’tan Wal-Mart çıkmış ve birer dünya markası olmuşsa, Anadolu’da doğan pek çok marka yakın gelecekte dünya sahnesinde yerini almalıdır.
Anadolu’nun bu yönde büyük bir avantajı var. O da insan faktörüdür. Michelli’nin “Bir markanın değeri çalışanların performansının toplamıdır” sözünün hakkını en fazla verecek yerlerden biridir Anadolu. Kendi değerlerini kaybetmeden evrensel değerlerle bütünleşmiş bir Anadolu insan kaynağının, markasının değerlerini uzun soluklu bir yolculukta sahiplenerek “Çalışan Markası” dediğimiz kavramın en başarılı örneklerini sunacağından eminim.
Şimdi Anadolu’nun rutinlere teslim olmadan kurumsallaşma ve markalaşma zamanı. Marketing Anadolu bu misyonla doğdu. Marketing Anadolu pazarlamanın evrensel değerlerini, Anadolu’nun değerleri üzerine inşa ederek Anadolu’nun insan ve iş potansiyelini yükseltmek için çalışacak ve üretecek. Bu konumlama cümlesinden Anadolu adına çıkarmamız gereken çok fazla öğreti var.
Bu noktada birkaç konu kritik önem taşıyor. Birincisi, Anadolu’nun kendi değerleridir ki, fark yaratan da budur. Kendine has iş kurma, üretme, insan kaynakları, müşteri yönetimi, sosyal sorumluluk  ve ticaret anlayışı gibi değerler Anadolu’ya özel bir kimlik yapısı kazandırıyor. Bu değerler yeni öğretilerle gelişebilir ama özü itibariyle değişmez değerler olarak Anadolu iş hayatınında her daim varlığını hissettirecektir. Çok basit bir örnek vereyim. Anadolu’da perakende mağazacılık sektöründe yıllar önce hizmet verdiğim bir marka için bağımsız bir araştırma şirketine pazar araştırması yaptırmıştık. Bu şirketin patronu rakip şirketin marka performans özellklerinin ciddi oranda zayıflık göstermesi üzerine, aynı zamanda kendi köylüsü de olan rakip şirket patronunu arayarak, “Emmi bak, senin tarafta böyle sonuçlar çıktı. Sen de bir bak hele, sana bir zeval gelmesin aman” diye uyarmıştı. Yadırgamamıştım, zira iş hayatımın ilk yıllarında Eczacıbaşı Endüstriyel Hammaddeler Sanayi A.Ş.’de çalışırken Söğüt’e yaptığımız pek çok seyahatte en önemli rakiplerimizden biri olan Söğüt Seramik’in lojmanlarında kalırdık.
İkinci konu, kurumsal kültür ve pazarlamanın evrensel değerleridir. Burada düşünmemiz gereken, daha iyi bir gelecek için bu evrensel değerlerle  Anadolu’nun değerlerini nasıl bir kazanda kaynatmamız gerektiğidir. Bu nokta aynayı kendimize tutmamız gereken bir noktadır. Çünkü sanayi devriminden beri dünyaya hakim olan iş kültürünün bugünkü zaaflarına rağmen, hala takır takır işleyen güçlü yanları mevcuttur. Önemli olan bu güçlü yanların Anadolu değerlerinin özü bozulmadan nasıl işleneceğidir.
Üçüncü konu, Anadolu’nun sadece bir üretim yeri olmadığını ve pazarın ta kendisi olduğunu görmemiz gerekliliğidir. Bugün, danışmanlık yaptığım markaların perakende yönetimi açısından en yüksek performans aldığı satış noktaları Anadolu kentleridir. Çünkü Anadolu, gelirini arttırdıkça yeniliklere hasret Anadolu insanının coşkusuyla pazara tüketici olarak da girmektedir.
Anadolu için çalışan herkes öncelikle “Anadolu neresidir” sorusunun cevabını vermelidir kendisine. Anadolu, sadece bir coğrafik bölge değildir; Anadolu onun değerlerinin yaşadığı her yerdir. Marketing Anadolu, işte bu Anadolu’ya değer katmak için çalışacak.

About HAKAN SENBİR

Marka Danışmanı & Stratejist
Bu yazı Markalaşma, Pazarlama, Reklamcılık, Strateji, Yaratıcılık içinde yayınlandı ve , , , , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s